joi, 22 ianuarie 2015

Lecţia- formă fundamentală a procesului de instruire la informatică

Tema: Lecţia- formă fundamentală a procesului de instruire la informatică

Lectia este forma fundamentala a procesului de invatamint in care se desfasoara activitatea elevilor sub conducerea cadrului didactic intr-o unitate de timp delimitata.Lectia se desfasoara intr-o succesiune de etape care confera o anumita structura. Tipul de lectie se stabileste in functie de materia de studii si proiectarea propriu-zisa a materiei date.


Tipurile principale de lectii sunt:
1) Lectia de transmitere sau insusirea cunostintelor;
2) Lectia de formare, priceperii si deprinderii;
3) Lectia de recapitulare si sistematizarea cunostintelor;
4) Lectia de evaluare a performantilor scolare;
5) Lectia mixta

Lectia de transmitere sau insusirea cunostintelor, are structura:
  1. Momentul organizatoric(MO)-care asigura conditille unei bune desfasurare ai lectiei.
  2. Pregatirea pentru tema noua-care consta in actualizarea unor cunostinte anterior dobindite, care sunt necesare pentru studiul temei noi.
  3. Anuntarea subiectului lectiei deseori se propune o metoda accesibila pentru a motiva pe elevi si a cointeresa pentru studiul acestei teme.
  4. Transmiterea cunostintelor care ocupa cea mai mare parte a timpului fiind utilizate strategii specifice iar activitatea de invatare este dirijata de catre profesor prin prezentarea noului continut.Tinindu-se cont de activismul elevilor pentru aceasta lectie.
  5. Fixarea cunostintelor care poate fi realizata pentru conversatie sau aplicatie practice.
  6. Explicarea si anuntarea temei pentru acasa.
Lectia de formare,priceperii si deprinderii, are structura:
  1. MO;
  2. Anuntarea subiectului lectiei;
  3. Actualizarea sau prezentarea unor conostinte ce prezinta suportul teoretic al exersarii;
  4. Explicarea şi demonstrarea modelului actiune de executat realiyat de regula de cadrul didactic in vederea formăriile elevii a acţiunilor indicate.
  5. Exersarea propriu-zisă care se realizează sub îndrumarea profesorului iar mai apoi sub forma unor exerciţii variante sub realizate de către elevi. Aceste exerciţii sunt dozate şi gradate.
  6. Evaluarea rezultatelor obţinute.
Lecţia de recapitulare şi sistematizarea cunoştinţelor:
Acest tip de lecţie urmăreşte consolidarea ,sistematizarea şi uneori chiar complectarea cunoştinţelor şi deprinderilor elevilor. Aceasta se organizeaza la sfirsitul unui capitol la sfirsitul unui simestru  sau un scolar sau la inceputul anului scolar inainte de a fi efectuata evaluarea finala.                

  Are urmatoarea structura:
  1. MO
  2. Anuntarea subiectului.
  3. Recapitularea propriu-zisa, care poate fi efectuata in baza unei conversatie dupa un plan anumit.
  4. Aprecierea rezultatului.
 Lectia de evaluare a perfomantilor scolare,are structura:
  1. MO
  2. Anuntarea suviectului evaluarii
  3. Evaluarea proriu-zisa
  4. Aprecierii generale, concluzii, recomandari
Valenţe:
- lectia de evaluare orala;
-evaluarea cu ajutorul calculatorului;
-probele scrise

Lectia mixta, are urmatoarea structura:
  1. MO
  2. Verificarea cunostintelor si deprinderilor anterior dobindite
  3. Pregatire pentru tema noua
  4. Anuntarea subiectului lectiei
  5. Transmiterea noilor cunostinte
  6. Fixarea cunostintelor
  7. Anuntarea si explicarea temei pentru acasa
Dupa numarul de elevii care participa la realizarea sarcinii, activitatea elevilor poate fi organizata:
a) frontal
b) pe grupe sau individual

Activitatea frontala- desemneaza modul de organizare in care profesorul lucreaza direct cu clasa intreaga.
Activitatea pe grupe- presupune ca grupe sunt constituite prin divizarea colectivului si functioneaza doar pe parcusul realizarii unor sarcini. Fiecare grupa isi desfasoara activitatea independent de cealalta printre cooperarea dintre membrii sai.

Alte forme de organizare sunt:
  1. consultatie;
  2. ore obtionale;
  3. cercuri pe materie;
  4. jocuri si concursuri scolare;
  5. sarbatori scolare;
  6. intilnirii cu personalitati din domeniul stiintei si tehnice;
  7. excursii si vize didactice;
  8. activitatii  cultural distractive;
  9. vizualizarii de spectacole, filme.
Alt tip de lectie:
  • Evocare
  • Realizarea sensului
  • Reflectia
  • Extinderea
Lecţia cadrul - este un procedeu efecient prin care profesorii ii indrumu pe elevii spre intelegere si crearea unei atitudinii personale asupra celor invatate. Acest cadru ofera posibilitatea ca elevii sa examineze critic informatile si in baza lor sa-si reconstrueasca propria imaginatilor asupra evenimentelor studiate.
 
 Etapele unui astfel de lectie sunt:
a) Evocarea
b) Realizarea sensului
c) Reflectia 
d) Extinderea
Evocarea- se provoaca interesul, se stimuleaza elevul pentru a se gindi la ceea ce stie si poate sa faca.La aceasta etapa ca de obicei se stabilesc obictivele invatarii, care permit formarea cunostintelor abilitatilor si atitudinilor celui ce invata. La aceasta este necesaara implicarea activa a elevilor, datorita careia ei devin constienti de propria lor gindire si isi formeaza limbajul propriu.

Realizarea sensului- la aceasta etapa cel care invata vine la contact cu noile informatii sau cu noile ideei. Aceasta faza de invatare permite profesorului sa aiba o influenta mai redusa asupra elevilor si sa-si mentina in mod activ si independent straduinta de a-si forma noi concepte. Aceasta etapa permite elevilor sa-si mentina interesul care a fost stabilita in faza de evocare. Rolul prefesorului este de a  monitoriza doar activitatea. Subiectul lectiei se va realiza prin diverse activitatii care sunt relevante pentru obiectivele stabilite.

Reflectia- la aceasta etapa permite sa se consolideze cunostintele noi si sa-si restructureze activ schema de invatare. Pentru a include in ea unele concepte noi.Aceasta etape permite sa aiba loc invatarea durabila caracterizata de schimbarea propriu-zisa care permite formareaunui nou set de comportamentesau unor convingeri noi. Totodata aici este bine sa ne amintim si sa intelegem toata experienta parcursa in activitate.

Extinderea- faza aceasta reflecta sistemul de cunostinte abilitatii si atitudii care permit formarea unor competente si este nevoie de a le aplica in diferite situatii de integrare. Sarcina acestei etape este de a implica elevii in conditii de integrare autetice , adica de a rezolva situatii reale din viata care stimuleaza mobilizarea resurselor interne si externe ale elevilor. La aceasta etapa se propun studiu de caz, elaborarea de proiecte fie individuale sau in grup care sint realizate nu pe parcusul unei lectii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu