Tema: Evaluarea la informatică. Elaborarea matricii de specificaţii şi baremul de notare
Conform teoremei educationale evaluarea rep. o actiune care consta in raportarea rezultatului obtinut la un sistem de criterii specifice,actual evaluarii presupunem 2 componente distincte:
- masurarea;
- aprecierea rezultatelor scolare.
Obiectul de studiul informatica prin continutul si formele de organizare permite aplicarea celor mai avansate forme si metode de evaluare incepind de la observarea pina la utilizarea calculatorului pentru testarea cunostintelor.
Metodele contemporane presupun urmatoarele tehnici:
- Observarea si aprecierea verbala;
- chestionarea orala;
- lucrarile scrise;
- testele docimologice;
- verificarea conostintelor prin lucrari practice;
- verificarea cunostintelor prin utilizarea calculatorului;
- proiectele si portofoliile;
- examenele;
Fiecare din aceste tehnici isi au avantaje si dezavantajele sale.
Cele mai avantajoase tehnici de verificare a cunostintelor sunt testele docimologice avantajele acestui tip ar fi:
- Intr-un timp scurt profesorul poate evalua toti elevii clasei, poate diagnostica lacunele in invatare-predare si imbunatati acest proces;
- Itemii utilizati sunt usor de construit, iar raspunsul sa corespunda rezultatelor invatarii urmarit de catre profesor;
- Intr-un interval de timp redus poate fi verificat un volum mare de informatir;
- elevul poate cuprine o gama larga de continuturi studiate;
- acest tip de teste impun elevii sa fie pregatiti permanent;
Teoria si practica elevul evidentiaza mai multe criterii pe baza carora pot fi clasificati itemii inclusi in teste docimologice unul din aceste criterii cel mai des utilizat este al gradului de obiectivitate in functie de aceasta itemii pot fi clasificatii in 3 mari categorii:
- Itemii obiectivi;
- Itemii semiobiectivi;
- Itemii subiectivi(raspuns deschis)
1. Itemi obiectivi-asigura un grad inalt de obiectivitate in masurarea rezolvarii scolare raspunsului asteptat este bine determinant ca si notar acestuia,acest tip incadreaza urmatorii itemi:
a)cu alegere duala;
b)cu alegere multipla;
c)cauza efect.
2.Itemi semiobiectivi-permit ca raspunsul asteptat sa nu fie intotdeauna unic determinant modalitatea de corectare inducind uneori mici deferente de la un corector la altul,astfel de itemi sunt:
a)cu raspuns scurt;
b)intrebari structurate.
3.Itemi subiectivi-solicita un raspuns amplu care permite valorificarea cunostintelor elevilor sunt usor de construit insa trebuie sa se tina cont de modul de elaborare a schemei de notare itemii sunt:
a)rezolvarea de problema;
b)eseul structurat;
c)eseul nestructurat.
*Putem clasifica forme de evaluare in functie de timpul cind se aplica acestea:
1.evaluarea initiala- conduce la formarea unei imagini despre bagazul de cunostinte al elevului (cu care porneste la drum).
Evaluarea initiala ne permite sa determinam ce cunostinte are elevul inainte de al invata ceva nou astfelde evaluare se efectueaza la inceputul unui curs nou.
2.evaluare formativa(continua)-se aplica pe intreaga durata a programului de studiu in cadrul fie a lectiilor fie invatare,aceasta forma de evaluare ne permite sa determinam daca procesul de instruire este eficient si totodata previne insuccesul unor elevi.
3.evaluare sumativa-forma de evaluare traditionala efectuata la sfirsitul fiecarei unitati de invatare semestru sau ani de studiu,cuprinde intreaga materie rezolvata,unele astfel de evaluari nu reflecta intotdeauna adevarul nivel de performanta a el. insa are efecte pozitive asupra capacitatilor fiecarui elev.
Pasii in elaborarea unui test de evaluare:
- Proiectarea matricei de specificatii;
- Stabilirea competentelor specifice/subcompetentelor care urmeaza sa fie evaluate;
- Elaborarea obiectivelelor de evaluare derivate din subcompetentelor evaluare;
- Alegerea tipului de itemi si construirea itemilor;
- Elaborarea baremului de corectare;
- Elaborarea schemei de notare;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu