duminică, 9 noiembrie 2014

Taxonomii ale obiectivelor

TAXONOMII ALE OBIECTIVELOR

Taxonomii ale obiactivelor- reprezintă clasificarea sistematică a finalităţilor procesului de învăţămînt.

Obiectivul-reflectarea anticipată a rezultatului învăţării, ce se produce în cadrul unei secvente educaţionale, concentrîndu-se asupra rezultatului, la care trebuie să ajungă într-o secvenţă determinată, producîndu-l sub forma unui "dat", care poate fi delectat şi evaluat.

Scop-se concentrează asupra desfăşurării acţiunii, anticipindu-i etapele şi opera prin prisma unei finalităţi generale mai îndepartate.

Formularea obiectivelor operaţionale ţin de unele cerinte ca:
  1. să fie clare explicite atît pentru elevi cît şi pentru profesori.
  2. să fie accesibile majoritatea elevilor şi realizabile  în intervalul de timp efectiv.
  3. să corespundă particularităţilor de vîrstă a elevilor şi pregătirii anterioare a lor.
  4. să nu fie prea numeroase.
  5. să descrie un comportament observabil şi măsurabil (nu se admite vorbirea "să poată","să cunoască").
  6. să vizeze o operaţie singulară.
  7. să fie transmisibile de la situaţia pedagogică la o situaţie reală de viaţă.
  8. să reflecte activitatea elevului şi nu a profesorului.
Una dintre cele mai cunoscute taxonomii este Taxonomii lui Benjomin Bloan bazate pe obiective cognitive, care poate fi completate de Taxonomia lui Krothwohl, care este bazata pe domeniu afectiv şi Taxonomia lui Simpson bazată pe domeniu psihomotor.
Pentru fiecare domeniu sunt identificate competente care marchează creşterii pe fiacare din aceste niveluri.
Bloam a identificat stadiile învăţării urmărind firul logic al gîndirii: "Înainte de orice trebuie să cunoşti conceptul apoi să-l înveti, apoi să-l poţi aplica, să-l poti analiza, să fii capabil să sintetizezi şi să evaluezi".
În 2001 ele au fost revizuite şi formulate sub forma unor verbe:



Pentru Bloam
  1. A tine minte: a recunoaste, a descrie, a identifica, a numi, a gasi;
  2. A intelege: a interpreta, a parafraza, a clasifica, a compara, a axplica, a exemplifica;
  3. A aplica: a implementa, a folosi, a executa;
  4. A analiza: a compara, a organiza, a atribui, a sublinia, a structura, a integra;
  5. A evalua:a verifica, a critica, a experimenta, a judeca, a delecta, a testa, a monitoriza;
  6. A crea:a construi, a planifica, a inventa, a face.
Pentru Krathwolh
  1. Receptarea;
  2. Reacţie;
  3. Valorizare;
  4. Organizare;
  5. Caracterizare;
  6. Evaluare.
Pentru Simpson
  1. Percepţie;
  2. Dispoziţie;
  3. Reactie dirijată;
  4. Automatism;
  5. Reacţie complexă;
  6. Evaluare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu